logo

Co je pod pivní čepicí

Nápojem s blahodárnými zdravotními účinky je pivo. Tělu rychle dodá vodu a tlumí žízeň, a zároveň přináší minerální látky, vitaminy B a energii. Je vhodným iontovým nápojem i po sportovním výkonu a při oslavách. Tato óda na zlatistý mok je podložena zkušenostmi a poznáním.

František Fremuth


Zdravotní a výživné účinky piva závisejí na druhu a výrobě. Každý pivovar má své tajemství, jak vtisknout nápoji chuť, barvu, jiskru, pečlivost, pitelnost apod. Pro nezasvěcené: vyrábí se kvašením výluhu ječného sladu (naklíčeného ječmene) a chmele (nebo extraktu z něho) za pomoci pivovarských kvasnic. Kvašení dává pivu etylalkohol, oxid uhličitý a další kvasné produkty. Zdraví a výživu podporuje také to, že obsahuje i část neprokvašeného sladového a chmelového extraktu.

Studna zdraví

Základní zdravou složkou je kvalitní voda – litr piva ji obsahuje asi 930 gramů, zbytek jsou přírodní zdravé látky a alkohol.
Hodnotné jsou i ostatní látky obsažené v nápoji – například draslík často v potravě chybí. Důležitý je však i sodík, vápník, hořčík a stopové prvky, dále všechny vitaminy skupiny B, flavonoidy (polyfenoly), oxid uhličitý a hořké chmelové látky. Výživnou složkou jsou jednoduché cukry (sacharidy) a malé množství bílkovin.
Můžeme konstatovat, že pro lidi na 40 let je pivo léčivým nápojem, přičemž pro ženy vyššího věku má blahodárné hormonální a minerální účinky – je prevencí proti osteoporóze, zavodňuje, uklidňuje a zvyšuje krevní tlak. Při konzumaci je však třeba znát míru.
Důležitou složkou jsou i flavonoidy – antioxidanty působící proti vzniku rakoviny, čistící tělo od škodlivin (volných radikálů) a omezující ukládání cholesterolu. Zabraňují ucpávání cév, a tím působí proti arteroskleróze, infarktu a mrtvici, celkově brzdí projevy stárnutí.

Co dělá pivo pivem

Zapomenout nemůžeme ani na hořčiny (chmelové látky) dávající pivu pikantní hořkost a přispívající k sedativním (uklidňujícím) a narkotickým účinkům. Zároveň zvyšují sekreci žluči a příznivě ovlivňují trávení, zejména tuků. Proto po vydatném obědě, typickém českém vepřo-knedlo-zelo není člověku po sklenici piva těžko.
Alkohol rozpouští tuky, zlepšuje cévní oběh, trávení a léčí vředovou chorobu. Tlumí bolest a uvolňuje – má analgetické relaxační účinky. Snižuje skleslost a zlepšuje krevní oběh, podporuje spalování tuků a cukrů na energii. Proto malá dávka dočasně povzbudí, rozpouští stres a napětí. Výhodou piva je málo alkoholu ve velkém objemu tekutiny, takže ho tělo vstřebává pomalu.
Pro úplnost – oxid uhličitý dává pivu trvanlivost, říz a typickou pěnivost. Odborníci tvrdí, že dobrá piva jsou dánská, holandská a belgická, ale nejlepší jsou česká a bavorská.

O energii a alkoholu

* Jeden litr piva představuje energeticky 1500 kJ, což odpovídá 150 gramům chleba (dva krajíce), 100 gramům těstovin, 150 gramům vepřového, 100 gramům sýra apod. Člověk potřebuje cca 8000 – 15000 kJ denně. To znamená, že deset a více piv by krylo naší denní energii. Ale pozor – pivo neobsahuje veškeré důležité živiny, navíc větší množství alkoholu působí škodlivě.
* Pro starší lidi má blahodárné účinky konzumace 30 – 60 gramů alkoholu denně. Litr piva obsahuje asi 35 až 55 gramů alkoholu. Ve věku nad 40 let je zdraví prospěšné vypít 1 – 2,5 litru piva denně, ale záleží na druhu nápoje, váze konzumenta a situaci. Jedno pivo odpovídá cca jednomu „panáku“ (0,5 deci destilátu), nebo 2 „deci“ vína.

Tajemství hubnutí

Představa, že po pivu se tloustne, je falešná. Nápoj snižuje ukládání tuků, pomáhá jejich štěpení a zlepšuje energetický metabolismus. Jinak řečeno – když pití piva nekombinujeme s nadbytkem jídla, můžeme hubnout.
Napijeme-li se, zaženeme hlad, a když ho máme dál, stačí se znova napít. Před pitím piva je však dobré nastartovat spalování energie aktivním pohybem – pak opravdu hubneme.
Neblahý vliv na přibírání kil nemá pivo, ale jeho nadměrné množství kombinované s nadbytkem jídla. Tím, že pivo zvyšuje chuť k jídlu, může vést k přejídání, například noční nálety na ledničku.
Pro představu – dvě světlé desítky (= 1 litr) představují asi 1300 kJ, u dvanáctky to je o stovku více, ale tmavé pivo může mít až 2100 kJ, takže ho zařazujeme mezi energetické nápoje.
Shrnuto: česká obezita není z piva, ale z přejídání a nedostatku pohybu.

Jak ho pít

Tajemství požitku z nápoje spočívá v množství, rychlosti a době, kdy ho pijeme. Nevýhodou i výhodou piva je, že čím více ho vypijeme, chuť na další sklenku se zvyšuje. Je třeba si však umět říci: Dost!

Pamatujte:
* Hranicí jsou tři piva (1,5 litru) denně, jen příležitostně bychom ho měli vypít více.
* Rychlost konzumace je dána skutečností, že 1 litr tekutin se vstřebává asi jednu hodinu – za tu doby strávíme přibližně 10 gramů alkoholu.
* Alkohol ze 3 piv trávíme 3 až 5 hodin, ale řidiči by si měli dávat pozor, neboť v krvi zůstává déle.
* Dobře vychlazené pivo bychom měli popíjet pomalu. Nejvhodnější je dát si jedno pivo po jídle a další večer před spaním.

Závislost je zkáza

Bez výjimky platí, že nadměrná konzumace piva (alkoholu) má škodlivé účinky, zvyšuje krevní tlak, poškozuje játra a ledviny, vyplavuje minerální látky a bílkoviny z těla. V kombinaci s kouřením zhoršuje dýchání, svalovou výkonnost a vede k závislosti.
Hranice mezi blahodárnými a škodlivými účinky je velmi tenká. Nejnebezpečnější je pro mladé lidi, kteří rychle propadají ze zvyku do závislosti. Bohužel hodně mladých dnes holduje pivu a kouři: Je to jejich první droga, po níž někdy následuje další. Zhruba pět procent mladých pijáků piva propadá do závislosti na alkoholu.
To je druhou stránkou pití piva, tohoto bezesporu zdravého a prospěšného iontového nápoje.

Příklad ze života

Řadu problémů jde často řešit při sklenici – tzv. „management přes hospodu“. Alkohol po dvou pivech rozpouští stres, ruší zábrany, zlepšuje komunikaci a sbližuje lidi – lidé si tak vysvětlí věci a souvislosti bez emocí. Mnoho problémů totiž vzniká tím, že lidé spolu málo hovoří. Ostatně, při pivu se dojedná spousta pro život důležitých záležitostí.